Årets modejulklapp

Årets modejulklapp är sneakern, enligt Svensk Handel och Swedish Fashion Council. Jättekul att det äntligen blev något i skosegmentet.

– När modegrad och bekvämlighet kombineras blir alla vinnare. Mer ergonomiska och sköna modeskor får man leta efter. Sneakern har blivit ett lika självklart inslag på festen som i löparspåret, säger Maria Sandow, kanslichef på Svensk Handel Stil i ett pressmeddelande.

På sportsidan dominerar tekniska material och funktionalitet samtidigt som så kallade ”Chunky sneakers” med riktigt kraftiga sulor befäster sin position i modebilden och omfamnas av allt fler.

– Man skulle kunna tro att detta mode nått sin höjdpunkt, men sneakern fortsätter starkt även kommande säsonger, konstaterar Sara Winter på Swedish Fashion Council.

Årets modejulklapp utses för elfte året i rad av Svensk Handel och Swedish Fashion Council. För att bli årets modejulklapp ska produkten spegla en stark trend i modet och ha förutsättningar att bli en storsäljare i jul.

Årets modejulklapp genom åren:

2018                    Sneakern
2017                    Fuskpälsen
2016                    Bomberjackan
2015                    Ponchon
2014                    Hatten
2013                    Lättviktsjackan
2012                    Galoscher
2011                    Tröjan
2010                    Skjortan
2009                    Halsduken
2008                    Pyjamasen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *