Trender

Metoo banar väg för höga klackar

Högklackat är tillbaka. Enligt det engelska trendanalysföretaget WGSN, som höll föreläsningar på the Micam, är det tack vare #metoo. Kvinnan är inte längre ett sexobjekt, hon har själv tagit makten över sin sexualitet. Och när hon tar på sig högklackat är det för att uttrycka makt och kvinnokraft, inte för att spela på sex. 

I Metoo-kampanjen gick kvinnor över hela världen samman mot våld och sexuellt utnyttjande i ett globalt systerskap. Där höga klackar tidigare var en symbol för kvinnor som sexobjekt har de nu blivit ett uttryck för power-kvinnan. Hon som har makten över sitt eget liv och som tänker på vad hon köper, som gärna lägger ner pengar på hållbart mode som håller längre än en säsong. När hon investerar i ett par bra skor har de inget pris, bara de får henne att må bra. 

I Storbritannien har försäljningen av högklackade skor ökat med 15 procent under det första halvåret 2018. Lika mycket som försäljningen av sneakers har minskat. Den här utvecklingen syns också på Instagram, där det nu är flera inlägg som handlar om högklackade skor än om sneakers.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *